Tuesday, May 23, 2017

קסם ופנטזיה במרומי ההר

באחד המגזינים האחרונים של הרולינג סטונס דירגו את פסטיבלי הרוק הטובים בעולם. וודסטוק הגיע למקום השני. הפסטיבל שהעפיל עליו והגיע למקום הראשון היה פסטיבל מונטריי-פופ שנערך ביוני 67 ונחשב ליריית הפתיחה של ה Summer of love. מונטריי-פופ נכנס לדפי ההיסטוריה עם ההופעות הבלתי נשכחות של הנדריקס, ג׳ופלין, המי, סיימון וגרפונקל, אוטיס רדינג, הבלוז פרוג׳קט ועוד רבים וטובים. אבל יש לי הרגשה שפחות אנשים שמעו על פסטיבל שנערך רק שבוע לפני כן ומשום מה לא זכה לתהילה לה זכה אחיו הגדול מדרום. למרות שזה היה ככל הנראה פסטיבל הרוק הראשון בארה"ב.

אני מדבר על ה Fantasy Fair and Magic Mountain Music Festival שנערך במאונט טמלפיאס המזדקר צפונית לסן פרנסיסקו במארין קאונטי, ראשו טובל בעננים ורגליו משכשכות במי האוקינוס השקט. זה אחד המקומות הכי יפים שאני מכיר. מתחתיו שוכנת העיירה השלווה Stinson Beach ואני ממליץ לכל מי שנקלע לאזור, לקחת תרמיל, מימיה, נעלי הליכה, מצב רוח טוב (הי), ולצעוד בתוך יערות הגשם,לצד הנחלים והמפלים שבשמורה. אוותר על תיאור הנוף הנגלה מפסגתו כדי לחסוך מעצמי דביקות יתר (האצבעות כבר עכשיו מתחילות להידבק למקלדת). קחו למשל את חברי My Morning Jacket שהגיעו למקום לפני כשנתיים-שלוש כדי לקבל השראה לשיר או שניים, וכל כך התלהבו שנשארו תקופה ארוכה בסטינסון ביץ' והקליטו אלבום שלם (The Waterfall). אבל כאמור לא באנו לכאן כדי לדבר על 2015, בחגיגות היובל עסקינן.  


זה קרה בסוף השבוע של ה 10 וה 11 של יוני 67. התכנית המקורית היתה לערוך אותו שבוע קודם אבל תנאי מזג האויר אילצו את המארגנים לדחות הכל ממש ברגע האחרון. השינוי הפתאומי גרם לכך שחלק מהאמנים המתוכננים, למשל מעליות הקומה ה-13, נאלצו לבטל. אבל הסירו דאגה, הליין-אפ היה מצויין ומגוון להפליא. הדלתות, הבירדז וקפטן ביפהארט עם המג'ק בנד שלו היו שם. גם קאנטרי ג'ו אנד דה פיש, ה Seeds, ג'פרסון איירפליין וה Blues Magoos השתתפו בחגיגה. יכולת לראות שם מיינסטרים דוגמת Dionne Warwick  לצד ה Chocolate Watchband, לשמוע פולק מפי טים באקלי, לעבור לבלוז רוק של Canned Heat ומשם להמשיך לרוק של ה Sparrows (שכעבור זמן קצר יהפכו ל Steppenwolf ויעשו את Born to be wild).



במקור תוכננו מקומות ישיבה ל 4000 איש אבל לא פחות מ 36,000 איש שילמו $2 ובילו יומיים על ההר. תחנת הרדיו המקומית הפופולרית KFRC הפיקה וקידמה את האירוע. הכסף נתרם כולו למטרה ראויה: עזרה למרכז טיפולי לילדים בסן פרנסיסקו הסמוכה, והאמנים הופיעו בהתנדבות. בודהה מתנפח ענק קיבל את באי הפסטיבל ודוכנים לממכר פוסטרים אוכל ושתייה היו פזורים בין העצים שבפאתי האמפי. הסעות של קו ה Trans-Love Bus Lines הובילו את הקהל ממרכזי איסוף בשבילים הצרים המתפתלים על ההר והיו אפילו כמה שהגיעו לשם בצניחה.


חבורת האופנוענים האנרכיסטית הקשוחה, מלאכי הגהינום, החליטו להגיע. למרות שהכבישים נחסמו לכלי רכב (מלבד האוטובוסים של הפסטיבל), המארגנים הסדירו אתם אפשרות גישה. כשאתה מתעסק עם מלאכי הגהינום, עדיף להיות בצד שלהם ולא אויב. ג'ניס ג'ופלין, שלא הופיעה בפסטיבל, הגיע כצופה. היא תפסה טרמפ עם אחד האופנוענים הקשוחים וכמוה עשו עוד כמה נערות פרחים צעירות. אגב, זו היתה הפעם הראשונה בה הרכבים מאזור סן פרנסיסקו שנחשבו ילדי פרחים אידיאליסטים, הופיעו לצד אחיהם ה"קפיטליסטים" מעיר המלאכים. הוליווד רצתה לייצר כוכבים ולעשות כסף בעוד החבר'ה מהייאט-אשבורי רצו לשנות את העולם. המארגנים הימרו נכון וההר בעל המזג ההפכפך קיבל את הבאים בשמיים כחולים ובסבר פנים יפות. נראה לי שהפסטיבל אכן הצדיק את שמו.

מדוע האירוע הנהדר הזה נשאר בצל ולא נכנס כמו אחיו הצעיר לדברי ימי ההיסטוריה? ייתכן והעדר תיעוד ראוי תרמו לעניין. הפסטיבל הסתיים ללא שום תקריות אלימות והקהל הקפיד לאסוף אחריו את האשפה ולהשאיר את המקום נקי ומסודר. כל כך שונה מפסטיבל אלטמונט שיחול רק שנתיים וחצי מאוחר יותר לא כל כך רחוק משם.

קבלו את רשימת ההופעות המלאה:

Saturday, June 10
The Charlatans
Mount Rushmore
Rodger Collins
Dionne Warwick
The Doors
The Lamp of Childhood
Canned Heat
Jim Kweskin Jug Band
Spanky and Our Gang
Blackburn & Snow
The Sparrow
Every Mother's Son
Kaleidoscope
The Chocolate Watchband
The Mojo Men
The Merry-Go-Round

Sunday, June 11
Sons of Champlin
Jefferson Airplane
The Byrds w/ Hugh Masekela
P. F. Sloan
Captain Beefheart & the Magic Band
The Seeds
The Grass Roots
The Loading Zone
Tim Buckley
Every Mother's Son
Steve Miller Blues Band
Country Joe and the Fish
The 5th Dimension
The Lamp of Childhood
The Mystery Trend
Penny Nichols
The Merry-Go-Round
New Salvation Army Band




כתבה של הטלויזיה הגרמנית על הפסטיבל

ביפהארט לשרותכם, בתאבון

מישהו עשה מיש-מש מכל החמרים המצולמים שהוא הצליח לדלות על הפסטיבל לצלילי ה Doors 

No comments:

Post a Comment