Monday, May 29, 2017

שידוכים

כשקלמן השדכן רוצה לשדך את קוני למל לחיה׳לה בת הרב הוא לא נותן לזוטות לעצור בעדו. יש לקוני למל רגל אחת קצרה מדי? זו לא בעיה, השניה ארוכה מדי, הכל מתאזן.


אני מניח שלכל הנשואים שכאן או אלו שחיים בזוגיות קבועה, יש חברים רווקים או גרושים. משום מה יש לנו נטייה לרצות לשדך אותם. לא יעזרו הטענות שהם בעצם מעדיפים להשאר ככה, וגם לא יעזרו סיפורי הזימה על הרפתקאות אהבהבים חפוזות ונטולות מחוייבות שיזילו ריר מפינו, אנחנו בטוחים שיש לנו את הזיווג המושלם בשבילם, ויפה שעה אחת קודם. לא חשוב אם אתם מרוקאים, ייקים, אתיופים או מפפואה ניו גיני, כשזה מגיע לשידוכים כולנו פולניות.
אני לא יודע אם זה נובע מטוב לב טהור, היות ואנחנו מאמינים שלא טוב היות האדם לבדו ומדמיינים את הרווק/רווקה שלנו רוכבים עם בן זוגם הפוטנציאלי לעבר השקיעה, או שפשוט אנחנו מקנאים ורוצים לראות אותם נכבלים בשלשלאות כמונו. הרי למה שרק אנחנו נצטרך לשים לב אם מושב האסלה למעלה או למטה או לדאוג שכוס הקפה הריקה תמצא את מקומה בכיור ושהבגדים לא יהיו מפוזרים בכל הבית?
הסיפור הוא הפעם על מזווג זיווגים מעניין, אדם בשם Cory Rayborn, עורך דין המתמחה בדיני חברות ואיכות הסביבה ביום, המפעיל אולפן הקלטות במרתף ביתו שבג׳יימסטאון, נורת׳ קרולינה בלילה. מדובר בפרוייקט מרשים לכל הדעות של איש אחד שהקים את הלייבל העצמאי, שלא לומר חתרני, Three Lobed recordings. 


הלייבל נותן לאמנים שמקליטים אצלו חופש יצירה מוחלט, הנותן להם הזדמנות להתבטא ולהתחרע עם חומר נסיוני ופחות מסחרי שסביר להניח שלא היה נכנס לאלבומים ה״רגילים״ שלהם. לרייבורן יש גם חיבה להוצאת מהדורות מושקעות ומוגבלות, מה שהופך את העניין לאטרקטיבי יותר בקרב האספנים. הרבה מהאמנים הם חברים אישיים שלו, דבר המוסיף לתחושת הביתיות ולחופש היצירתי שמתרחש באולפן ההקלטות במרתף.
קורי רייבורן החל את הקריירה הצדדית שלו כמפיק מוזיקלי עוד בימי לימודי המשפטים בקולג׳. הוא נתקל ב Bardo Pond, הלהקה הפסיכדלית הנהדרת מפנסילבניה (שגם הופיעה לפני שנתיים בארץ אם אני לא טועה), נדלק על החומר שלהם והנפיק להם תקליטון 10 אינץ׳ ראשון המכיל שלושה שירים. הם בעצם חייבים לו את הפריצה שלהם להצלחה. בארדו פונד מחזירים אותי לעניין השידוכים בו התחלתי.
בפרוייקט השידוכים שלו, זיווג רייבורן צמד אמנים בכל אלבום. לא מדובר בשיתוף פעולה פר-סה, אלא באלבום שצד אחד שלו אמן אחד והצד השני מבוצע בידי אמן אחר. השילוב הזה יכול ליצור דיאלוג בין האמנים, גם אם לא פיזית, לפחות אצל המאזין בראש.


בקופסה בשם Parallelogram שיצאה ב 2015 והודפסה בלא יותר מ 950 עותקים, Three Lobed שידכו את הצמדים הבאים:

Kurt Vile / Steve Gunn
Hiss Golden Messenger/ Michael Chapman
Thurston Moore & John Moloney (“Caught on Tape”) / Alan Bishop, Bill Orcutt & Chris Corsano
(Six Organs of Admittance / William Tyler (from Lambchop & Silver Jews

והזיווג שבעצם בזכותו נתקלתי בפרויקט המעניין הזה:




את יו לה טנגו אני אוהב כבר די הרבה שנים. ראיתי את השלישייה מהובוקן, ניו ג׳רזי באיזה פסטיבל והם השאירו עלי רושם אדיר. אירא קפלן, יהודי עם תלתלי ג׳ו-פרו, הוא גיטריסט בחסד שגם יודע לעשות כל מיני שטיקים על הבמה עם נגינה מאחורי הגב ועוד קונצים סטייל הנדריקס. אשתו היא המתופפת ואם לא הייתי רואה אותה על הבמה הייתי חושב שהיא עובדת בבנק. הבסיסט גדל הגוף הופיע עם דובון ונראה כמו מתנחל, רק חסר לו עוזי התלוי ברישול על הכתף. לעניות דעתי גם הם הופיעו בארץ ויתכן שחלקכם נפגש איתם פנים אל פנים.
באלבום המדובר כל אחת מהלהקות מבצעת קטע אחד ארוך. ברדו פונד מביאה לנו דרואון ממסטל קראוטרוקי באופיו בעוד יו לה טנגו מפציצה בדיסטורשן, צרימות ורעשים כאילו אין מחר.

 Bardo Pond


Yo La Tengo

קורי רייבורן ואשתו גם מתנדבים פעילים במלחמה באיידס ואפילו החליטו לאמץ ילד, לא כי הם לא יכולים להביא ילדים לעולם, פשוט מתוך אידאולוגיה. בקיצור בחור חיובי שעושה עבודת קודש, והכל בצניעות בלי הרבה הו-הא, איש כלבבי.

עוד לא שמעתי את כל הצמדים, אבל לפחות חלק מהזיווגים הם אמנים שאני מאוד אוהב ואני סקרן לשמוע את מה שהם הוציאו כאן. יש לי הרגשה שהזוגות ששודכו כאן ירוצו יחפים יד ביד על החול הרך בחוף הים ולא ירקדו על מדרגות הרבנות. 
אם פיסח, עיוור בעין אחת ומגמגם כקוני למל מצליח למצוא כלה, לא נראה לי שלמייקל צ׳פמן, קורט וויל או תירסטון מור יש בעייה להשתדך כראוי, ועל אחת כמה וכמה כשהשדכן הוא קורי רייבורן.

ועכשיו למוזיקה:













No comments:

Post a Comment