Saturday, October 31, 2015

הזומבים בדרך

זהירות חברים, הזומבים בדרך. הם הולכים להגיע אלינו ביום שלישי הקרוב וכדאי להתחיל להתכונן. האמת שהם עפו בגובה נמוך, מתחת הרדאר, ותפסו אותי בהפתעה. לא ברור איך הופעה הסטורית שכזו כמעט שלא מקבלת התייחסות. במחשבה שנייה, הם אף פעם לא באמת קיבלו את תשומת הלב הראוייה, כך שזה בעצם סיפור חייהם... אבל בואו לא נקדים את המאוחר.


אני רוצה להזמין אתכם ללבוש את חולצת הגולף הצמודה, ויחד עם דאג וטוני להכנס למנהרה ולעוף אחורה בזמן לאנגליה של תחילת שנות הששים.
להקת ה Zombies הוקמה ב1961. ב 64 כתבו את She’s not there שהפך ללהיט ענק ושם אותם אי שם גבוה במצעדי הפזמונים. הלהקה רכבה על גל ה British Invasion שתפס את ארה"ב, ולתקופה קצרה הצלחתם היתה כה אדירה, אולי שנייה בגודלה רק לביטלס. ב 1965 יצא אלבומם הראשון שנקרא בארה"ב פשוט The Zombies ובאנגליה Begin Here והכיל מלבד שירים מקוריים גם לא מעט גרסאות כיסוי לשירי R&B. למרות הפופולריות של הלהיט She’s not there, להיטים אחרים לא ממש תפסו והתקליט גמגם במכירות.  הם הופיעו המון (כולל הופעות בנורווגיה ובפיליפינים) אבל לא ראו הרבה כסף מהעניין. ב 1967 נכנסו לאולפני Abby Road המפורסמים ועבדו על אלבום חדש, קצת אחרי שהביטלס סיימו להקליט שם את Sgt. Pepper . האלבום נעשה בתקציב זעום של 2000 ליש"ט ונקרא Odessey and Oracle. אגב טעות הכתיב בשם נעשתה ע"י מעצב העטיפה, מורה לאמנות במקצועו. חברי הלהקה לא שמו לב בזמן והטעות הפכה להיות עובדה מוגמרת...

האלבום Odessey and Oracle יצא ב 68 ונכשל אף יותר מקודמו. חברי הלהקה, שהיו מותשים ומאוכזבים סגרו עוד באותה שנה את הבסטה. די חבל. הזומבים היו צריכים להצליח הרבה יותר. עם שירי הפופ המלודיים וההרמוניות הקוליות א-לה נערי החוף הם היו אמורים להיות כוכבי על. לא ברור מה התפספס. יתכן שהדימוי שלהם היה "חנוני" ונקי מדי. הסולן Colin Blunstone אמנם נראה לא רע אבל חסר את הסקס-אפיל של ג'ים מוריסון או מיק ג'אגר. הם לא עשו סקנדלים ולא ייצרו פרובוקציות, סתם כתבו שירים מצויינים.


אחרי הפירוק, הסולן Blunstone הלך לעבוד בחברת ביטוח וחברי ההרכב רוד ארג'נט (הקלידן) וכריס וויט (בס) הקימו את ההרכב Argent. זמן לא רב אח"כ, בעבר השני של האוקיינוס, ישב אל קופר (שמלבד היותו מוזיקאי גם ייעץ לחברת CBS ) ושמע את התקליט. זו היתה אהבה משמיעה ראשונה. הוא לחץ על חברת התקליטים להוציא את האלבום בארה"ב ואף לשחרר את הסינגל Time of the Season  לרדיו. לפתע בשנת 69, כשהזומבים כבר עמוק בקבר, צץ לו משומקום להיט ענק. לרוע המזל זה היה מאוחר מדי. היו כמה חיקויים זולים שפעלו תחת השם The Zombies, אבל לא היה מי שיילחם על זכויות הלהקה האמיתית.
מים רבים זרמו בתמזה עד שהאלבום הנפלא הזה קיבל את הכבוד הראוי לו. שנים רבות אח"כ ה Rolling Stones magazine הכניס אותו במקום ה 100 ברשימת חמש מאות האלבומים הטובים בכל הזמנים.
יש ב Odessey and Oracle לא מעט טקסטים מעניינים שחורגים משירי האהבה הבנלים. השיר הפותח נקרא Care of cell 44 והוא בעצם מכתב לאהובה הנמצאת בכלא, אמורה להשתחרר בקרוב, והכותב מצפה בכליון עיניים לשובה לחיקו. בשיר הנפלא Butchers Tale (Western front 1914) מסופר על קצב אנגלי המגיע לשדה הקרב ואמור להיות חייל אמיץ, אבל רועד מפחד הוא מנסה לברוח הביתה מזוועות המלחמה.
הזומבים התאחדו מספר פעמים בהרכבים כאלו ואחרים, ואף הוציאו מספר תקליטים. הם אפילו שחררו ממש בחודשים אלו אלבום חדש עם חומר מקורי. אני חייב להודות שהחומר החדש לא מתקרב באיכותו ל Odessey and Oracle. בהופעה שתהיה במועדון ה Fillmore הותיק (בו הופיעו אייקונים ענקים נוספים מאותה תקופה כגון הגרייטפול דד, ג'ניס ג'ופלין, בוב דילן, הנדריקס, ג'פרסון איירפליין ועוד) הזומבים מתכננים לנגן את כל שירי Odessey and Oracle.


האם אפשר לחשוב על עתוי טוב יותר מאשר לראות את הזומבים בשבוע של Halloween ?  אז לבשו את החולצה עם סמל השלום, שימו פרח בשיער ובואו לסן פרנסיסקו לתת כבוד לחבורה המוכשרת הזו. מגיע להם.

No comments:

Post a Comment