Wednesday, October 7, 2015

נהרות נקיים באופן יחסי



הסיפור הפעם הוא על רועה עיזים. לא סתם רועה עיזים, אלא בן של דוקטור יהודי (אורולוג), תומך ישראל, ואמא נוצריה שמגדל עיזים כשרות למוסלמים (בשר ח'לאל). זהו סיפור על אבא שיום אחד מגלה שהבן שלו חבר באל קעדה והוא אחד הטרוריסטים המבוקשים ביותר בארה"ב. וגם סיפור על אחד פרלמן שמחליט לשנות את שם משפחתו לגדעון (Gadahn) על שם הגיבור התנ"כי שלנו. ואפילו סיפור על היפי ארוך שיער ומזוקן המתנגד נמרצות לשמוש בסמים אבל עושה מוסיקה פסיכדלית. אבל הסיפור הזה הוא קודם כל על אחד התקליטים הנשכחים, היותר אהובים עלי מאמצע שנות השבעים ועל האיש האחראי על היצירה הנפלאה הזו - פיל פרלמן.

לא חסרות להקות עם שמות מטופשים, נהפוכו, יש לא מעט כאלה, אבל תודו ש Relatively Clean Rivers הוא אחד השמות היותר מעאפנים שאתם מכירים ("אתה בא לשמוע את נהרות נקיים באופן יחסי?", "עזוב אותי באמש'ך, אני עכשיו בקטע של שחייני אגם גדול").
                             
אמנם מעולם לא גידלתי עיזים, אבל בתור קיבוצניק שגדל לא רחוק ממעיין חרוד והלך ברגל עם הכיתה ללמוד על גבורת גדעון, שבחן את לוחמיו, אם לאדוני המה או עובדי אלילים, לפי הדרך בה נגשו לשתות ממי המעיין, ובתור אחד שפעם חי כמה שנים באורנג' קאונטי, קליפורניה, כור מחצבתו של פיל פרלמן, אני מרגיש טיפה קרוב לנושא.
בואו נסגור קודם כל את נושא אל קעדה בכדי שנוכל לגשת למוסיקה בראש נקי. בנו של פיל פרלמן, Adam Gadahn גדל בבית הסבים, שמע באובססיביות מוסיקת heavy metal אפלה ושטנית , ובאיזשהו שלב החליט להתאסלם (לקח קצת רחוק את מרד הנעורים...). הוא הצטרף לאל קעדה, שינה את שמו ל Azzām al-Amrīki (עאזם האמריקני) עבר לפקיסטן, הפך לדמות מובילה ואף לדובר של הארגון, מה ששם אותו במקום גבוה ברשימת המבוקשים האמריקאית.

ועכשיו למוזיקה. את האלבום הסלף טייטלד Relatively Clean River הוציאו פיל ולהקתו ב 1975 והודפסו ממנו בסך הכל שתי הדפסות של 500 עותקים כל אחת. כמתנגד לתרבות הצריכה המערבית, מצא פרלמן דרך מקורית לשווק את אלבומו: הוא ניסה למכור את תקליטיו ישירות בעצמו, פיזר עותקים בקפמפוסים, תחת עצים או על ספסלים ציבוריים, והגדיל לעשות כשפיתח את רעיון ה "Reverse shoplifting". פיל היה מגניב בסתר עותקים של תקליטו לחנויות התקליטים ויוצא מהחנות בידיים ריקות. בחור כלבבי. הסגנון הוא פולק-רוק-פסיכדלי מאוד קליפורני ואפשר לשמוע השפעות של ניל יאנג, הגרייטפול דד, קאנטרי ג'ו, קוויק סילבר מסנג'רס ועוד.
מלבד RCR, פיל גם הקליט לפני כן (ב 67) תחת השם The Beat of the Earth וגם כ The Electric Hole . את עטיפת האלבום של RCR עיצב Jim Evans שהוא אמן פלסטי, ורב תחומי ידוע שגם עיצב כרזות לסרטים, יצר קומיקס, ועשה פוסטרים ועטיפות תקליטים לאמנים רבים (הביץ בויס, ניל יאנג. אולמן ברדרס, שיקגו, בק ועוד).
לא הרבה אחרי RCR פיל פרלמן נטש את עולם המוזיקה וכיום הוא חי עם אשתו ב Riverside, מסרב להתראיין על התקופה ההיא (או על בנו הסורר) ומגדל עיזים.

קישור לשמיעת האלבום במלואו:
 https://www.youtube.com/watch?v=z6h-rQmyaag&ab_channel=SantiagoFred

No comments:

Post a Comment