Sunday, October 5, 2014

ועדת חריגים

ועדת חריגים
השבוע הייתי רוצה להמליץ על תקליט הבכורה של להקה עם שם מדליק במיוחד – ועדת חריגים (יש לי הרגשה שהקיבוצניקים שביניכם יכולים להבין מדוע אני מתלהב משם הלהקה…). שם האלבום, שיצא בנובמבר האחרון, הוא "העולם אבד מזמן" וזאת בהחלט התחושה שהוא מעביר. ועדת חריגים אמנם חיים בתל אביב ושרים בעברית, אבל הצליל והזמן כאילו נלקחו מלונדון ומנצ׳סטר של סוף שנות השמונים, תחילת שנות התשעים.
אני רוצה להחזיר אתכם טיפה אחורה בזמן לימי ה״שוגייז״ הלא כל-כך עליזים. השם Shoe-gaze מתאר אופנה מוזיקלית שהתפתחה בעיקר באנגליה בסוף שנות השמונים וסממנה החיצוני הבולט ביותר היה טיפוסים עגמומיים עם שיער שמסתיר את העיינים ובהייה חסרת הבעה כלפי נעליהם, ומכאן גם השם כמובן. המוזיקה התאפיינה ברוק גיטרות טיפה מונוטוני אבל בהחלט מלודי (להבדיל למשל מאחותה החורגת והסוררת, המוזיקה התעשייתית) עם הרבה דיסטורשן ואוירה מלנכולית. דוגמאות ללהקות ששיכות לז'אנר הן: my bloody valentine, ride כמו גם להקות מהלייבל העצמאי הנחשב 4AD. להקות נוספות ומוכרות יותר מאותה תקופה שהושפעו מסגנונן הן: ג'וי דיויזן, סוויד,ניו אורדר, הסטון רוזז ואפילו הסמית׳ס באופן חלקי. אני גם מצאתי דמיון מסויים למוסיקה של יוסי אלפנט ואפילו לכמה להקות איזוטריות (ופחות מוצלחות לעניות דעתי)  ששרו בארץ בימים ההם. זוכרים למשל את "פופלקס" עם "קוראים לי איציק"? זה שחושב שהעולם יפה…
ועדת חריגים היא הרכב קלאסי של גיטרה, בס, תופים. הסולן יובל הרינג שר בעברית, אבל העברית שלו נשמעת מאוד בריטית וקלה לשמיעה לאזניים לא ישראליות. לא סתם הלהקה זכתה לחשיפה לא רעה במגזיני מוסיקה אלטרנטיבית בעולם. בארץ נוצר סביבם באזז קל במחוזות צפון תל אביב ושיר הנושא גם נכנס לרשימת הפלייליסט של גלגל"צ. שלא תבינו לא נכון, למרות הפוזה הדכאונית המוזיקה מלודית וזורמת בכייף. חלק מהשירים די ארוכים ככה שלא נראה שהם מכוונים להצלחה במצעדי הפזמונים.
מומלץ למזוג כוסית וויסקי, לעמעם את האורות, להגביר את הווליום ולעוף בזמן לימים בהם היינו צעירים יותר ומילים כמו אינטרנט או יוטיוב נשמעו כמו משהו שאתה לא מאחל לחבריך…תהנו…

No comments:

Post a Comment